Miért fontos a levelezéshez az SPF rekord beállítása?

Sajnos sokan tapasztaljuk, hogy valaki a mi nevünkben küld ki egy levelet, ez legtöbbször kéretlen (SPAM) email, s aztán az erre írt válasz reakciók nekünk érkeznek meg. Ennek megfékezésére találták ki az SPF bejegyzést.

Hogyan lehetséges ez?

Az emailek esetén, mint ahogy egy hagyományos papír esetén is, a borítékra, azaz itt a levelező program feladó mezőjébe, bizony bármit be lehet írni, így tulajdonképpen akárki írhat levelet bárki nevében. A fogadó olvasó többnyire csak bizonyos jelek alapján tudja csak eldönteni, ha az email valóban onnan érkezett, amit a feladó mező jelez. Az emailt továbbító szerverek az ú.n. fejlécben elhelyezik ugyan, hogy milyen gépeken ment keresztül az email, de az olvasó ezt nyilván ritkán tanulmányozza, még ha ebben esetben látszana is és gyanúra adna okot, hogy a .hu feladójú email  miért távol keleti szervereken érkezett meg magyarországi címzettjéhez.

Mit tehetünk?

Első lépésként jó volna, ha jelezni tudnánk a világ felé, hogy a mi saját domainünk (pl.: mile.hu) nevében ki jogosult email címeket  küldeni. Ha ezekről a szerverekről aztán nem küldhet bárki emailt, akkor a mi nevünkben más már küldhet ugyan, de ha a fogadó oldal ezt tudja ellenőrizni, akkor nem fogja az így kiküldött emaileket elfogadni. Ezért találták ki az SPF rekordot.

Mióta létezik és miért lett fontos az SPF?

Meglepő módon igen régen, már 2006-ban megjelent  az interneten használt protokollokat szabályozó RFC-k között a leírása az RFC4408 -ban, mégis csak az elmúlt időszakban vált igazán elterjedté és fontossá. Sokan tapasztalták, hogy 2022 tavaszi frissítés óta a gmail rendszere már nem csak használja és felismeri ezt, hanem az SPF megadással nem rendelkező címekről egyszerűen nem fogadja a gmail rendszere az emaileket, azokat spam -nek nyilvánítja, azaz gmailes címekre nem érkeznek meg az emailek.

Mi kell a beállításhoz?

Az SPF (Sender Policy Framework – Feladó Szabályok Keretrendszere)  rekord, melyet az adott domainhez veszünk fel, azt tartalmazza, hogy mely rendszerek (szerverek) küldhetnek emailt a saját domainünket feladóként használva. Fontos, hogy ide bekerüljön minden jogos feladó. Mi alapvetően beállítjuk, hogy a nálunk regisztrált domaineknél, (ha a levelezést is a mile.hu szerverei biztosítják), akkor a mi rendszereink jogosultak küldeni, más pedig nem. Ha azonban valaki más rendszeren keresztül küldi ki az emailjeit (internet szolgáltató smtp szervere, gmail, stb.), vagy más rendszereket is használ ilyen emailek kiküldésére (számlázó, hírlevél, crm, stb.), akkor ezeket is rögzíteni kell, hiszen ha ez nem történik meg, akkor az onnan kiküldött emaileket a fogadó oldal jogosulatlan kiküldésnek nyilváníthatja.

A fentiek miatt az mile.hu-nál regisztrált új domainek esetén már a regisztrációkor automatikusan felvesszük a beállításokat, hogy ügyfeleink zavartalanul tudjanak emailezni.

 

Mi a helyzet a régi domainekkel?

A régebben regisztrált domainek esetén nem vettük fel ezen alap beállításokat, csak egyéni kérés esetén. Mivel a gmail fenti változtatása után egyre többen jelezték, hogy leveleik sok esetben nem érkeznek meg, ezért 2022 július hónapban egységesen a régebbi domainek esetén visszamenőleg is bekerültek az alap beállítások, mert másképp a ezen domainek tulajdonos